Muhakeme

BRİÇTE MUHAKEMENİN ÖNEMİ

Briç Baştan sona muhakeme oyunudur. Hangi sistemle oynarsanız oynayınız, uyguladığınız konvansiyonların içine muhakemenizi katmanız gerekir. Sağlıklı Muhakemenin yerini hiçbir şey tutamaz. İlk başta Elinizi değerlendireceksiniz. Puanlarınızı, puanlarınızın yerini, partnerinizin eliyle koz tutuşu olup olmadığını, kısa yerinizdeki puanları, Rakip koz puanlarını ve o puanların o rengi okuyan rakibin sağında veya solunda olmasını değerlendirmeniz gerekir. Oynadığınız turnuva sistemini muhakeme edeceksiniz. Her sistemin kendine özgü taktikleri vardır. Bazı sistemlerde Risk almadan sonuca gidemezsiniz, bazılarında zon ve şilemin getirisi büyüktür, bu nedenle bu tür turnuvalarda zon ve şilemi ilan ederken Risk alacaksınız. Oynadığınız boardun muhakemesini yapacaksınız. İlk başta zon durumuna bakıp Deklereleri ona göre yapacaksınız. Rakibin muhakemesini yapacaksınız. Agresif olup olmadıklarını değerlendireceksiniz. Rakip “Gorenci” mi? “Pokerci” mi? Part-skorları konturlarlar mı, savunmaları nasıldır? Bütün bunları değerlendireceksiniz. Partnerinizin muhakemesini yapacaksınız. Düşük puanlarla oyun açar mı? “Sağlamcı” mıdır? Mutlaka bilmeniz gerekir. Salonun Genel durumunu gözden geçireceksiniz. Puan durumunuza, dağılımın dengeli olup olmadığına ve rakiplerin Deklerelerine bakarak elinizin sınırlarını çizeceksiniz. Hangi bölgede olduğunuzu tayin edeceksiniz. (Part-skor, zon, şilem v.s.) Bütün bu konularda Partnerinizle birbirinizi zaman zaman uyaracaksınız. Bazı Örnekler:

– İkili turnuvadasınız, skorlarda sıralama önemliyse: Risk Alacaksınız. Preemptive Deklere vereceksiniz, rakibi rahat bırakmayacaksınız. Rakibi yanlışa yönlendireceksiniz. Rakibin kozundan puanlarınız varsa Deklereyi alttan alacaksınız. Tehlikeyi çabuk okuyacak ve “yatacaksınız.” Part-skor mücadelelerinde -200 vermeyeceksiniz. Misfid pozisyonda Deklereyi en kısadan keseceksiniz. Rakibin Part-skorlarının batacağını görüyorsanız Kontur atmaya çekinmeyeceksiniz. (Ancak bunun için de Savunma Sisteminizin çok gelişmiş olması gerekir.) Rekabet konuşmalarında Toplam Löveler Kanununu dikkate alacaksınız. Ama yine de Briçte en geçerli kanunun Orman Kanunu (Kanunsuzluk) olduğunu unutmayacaksınız. Fazla yaptırmayacaksınız. Rakibin uzun kağıdı varsa üzerine kaçabileceği kartları hemen alacaksınız. Açılışta kayıp atak yapmayacaksınız. Dealer olduğunuzda önce ilan ettiğiniz Kontratın uygunluğuna bakınız. Daha sonra “ideal Kontrat ne olmalıydı” ona bakınız. Eğer kötü yerdeyseniz telafi etmenin, hatta kâra geçmenin yoluna bakacaksınız, bunun için Kontratı riske edebilirsiniz, çünkü zaten kötü yerdesiniz. Salonda herkesin 420 alacağı bir boardda 400 almanın hiçbir önemi yoktur. O halde zayıf da olsa 420, hatta belki 430 alma ihtimali varsa batma pahasına bunu değerlendireceksiniz. Mesela :

image001
Böyle bir elle 3 NT’ya geldiniz. Atak Karo x. Yerden Ruayı koydunuz ve kazandınız. Dağılıma bakıyorsunuz. Uygun Pik dağılımına 4 Pikin batarı yok. Eğer Trefl empası tutar ve eldeki 4. Tr değerlendirilirse 5 Pik de olabilir. Ancak Trefl Empası tutuyorsa 3 NT’nin olması ancak Trefl Rua’nın solda 2’ li olmasına veya rakibin oturmasına bağlıdır. Ancak öyle bile olsa 4 Pik oynayanların oyunu zaten bir fazla olur. O halde ne yapmak gerekir. Sanzatudan bir fazla löve arayacağız. Bulabilirsek En kötü durumdan En iyi duruma geçmiş olacağız. Yerden bir küçük kör geliriz. Kör Ası sağımızdaysa ve Rakip Asla almazsa (onör ezmek isteyebilir.) 10 sayıyla en iyi sonucu almış oluruz. Kör Asını alıp da karo dönerse Kontrat Karo sayısına bağlı olarak birkaç batabilir. Eğer Tr. empası tutuyorsa bien olan Kontratı batırdım diye üzülmenize gerek yok. Kontratı yapsanız bile o boarddan zaten sıfır çekecektiniz. Başka bir Örnek:

image002

 

Beşli Pik ile her nedense 1 NT açtınız. (Yanlışlıkla veya benim gibi ortağınızdan umudu keserek ve biraz da kızarak.) 3 NT Kontratına Solunuzdan Karo x atağı geldi. Karo Asını koyarsanız hemen 9 löveye ulaşıyorsunuz. Ancak İ.M.P. usulü oynuyorsanız. Hemen 9 löveyi alıp çıkacaksınız. Sıralama sistemli oynuyorsanız önce bir dağılıma bakacaksınız. Bu board hemen bütün masalarda 4 Pik oynanır. Peki 4 Pik olur mu? Karo Rua Sağda ise olur. Peki Karo Rua Sağda ise 3 NT olur mu? Ası basarsanız olur. Ama faydası olmaz. 20 sayıyla en kötü olursunuz. O nedenle Atağı Karo Damına çekeceksiniz. Atak Karo Rua yanından yapılmışsa 1 löve fazla ile aleyhinize olan durumu lehinize çevirebilirsiniz. Ayrıca Karo löve sağda olsa bile rakibin karoya devam etme ihtimali de vardır. Trefli dönerse olan zonu batırmış olursunuz, ancak hiçbir şey kaybetmezsiniz. Yukarıdaki örnekte olduğu gibi zonu yapsanız bile o boarddan zaten sıfır çekecektiniz.

Oynadığınız Kontratı Konturlu oynayıp oynamadığınız da önemlidir. Eğer Sıralama sistemiyle oynadığınız bir turnuvada ilan ettiğiniz kontratı rakip konturlamışsa fazla yapmak için % 1 dahi olsa risk almayın, çünkü hiçbir faydası olmayacaktır. (Eğer Kontur atan rakibin eli başkalarının da kontur atacağı kadar güçlü ise o zaman tekrar düşünün.) Zaten rakip kontr ile sizi en iyi yere getirmiştir. İ.M.P. sistemiyle oynuyorsanız; getirisini, götürüsünü hesaplayarak Risk alabilirsiniz. Çünkü orada büyük sayıların önemi vardır.

Şöyle bir Örnek verelim.

image003

Böyle bir dağılımda nasıl olsa konturlu oynuyorum, kontratı yapayım yeter derseniz kaybedersiniz. Böyle bir board her masada farklı kontrata gelebilir. Rakip açısından çok şanssız olan bu dağılımı en iyi şekilde değerlendirmeniz gerekir.

– Takım maçındasınız ve Sonuçlar İ.M.P. ile değerlendirilecekse: Burada büyük sayıların önemi vardır. Rakiplerinizi geçmenizden ziyade ne kadar geçtiğiniz önemlidir. Bu nedenle büyük sayılar için risk alınır. Bir fazla yapmak için veya koz zonu yerine Sanzatu zonu için Riske girilmez. Majör kozda sekiz koz bulunca artık Sanzatuyu düşünmeyiniz. Bunu ilke edininiz. Bu ilke iyice yerleştikten sonra istisnalarını düşünürsünüz. Mesela dengeli dağılımlarda puanlar kozun dışındaki renklerdeyse, Kozdan 3 löve verme ihtimali varsa Sanzatuyu düşünürsünüz. Aynı şekilde İ.M.P. ile değerlendirme yapılan maçlarda yüksek kontratlara karşı yapılan defansta amaç Kontratı batırmak olmalıdır. Kontratı batırmak için agresif ve Riskli açılışlar yapılmalıdır Deklerelerden rakibin puanını zon için yeterli görüyorsanız Dam, Rua ve hatta As altından kayıp atak yapabilirsiniz. Partnerinizin veya kendinizin Çaka ihtimallerinizi değerlendireceksiniz.

Mesela:

image004

Bu Deklerelerden sonra bu Kontrat ancak Trefl Rua atağına batar. Çatala gitme ihtimaliniz de var. O nedenle İ.M.P. ile değerlendirilecekse oyunu batırmak için agresif atak yapacaksınız.

– İkili turnuvadasınız ve sonuçlar İ.M.P. ile değerlendirilecekse: Takım maçı mantığıyla hareket edilir. Mesela şöyle bir dağılımla karşı karşıyasınız:

image005
Atak Karo Rua : Oyuna nasıl devam edersiniz?
– Oyunu iki şekilde oynayabilirsiniz. Birinci yol Bir trefli verip, gelecek muhtemel koz atağından sonra çakalarla 7 koz lövesi, 2 Pik lövesi ve bir Karo lövesiyle 10 löve alıp Kontratı yapmak. Bu yol daha sağlam göründüğünden dolayı -ki, hemen hemen hiç batarı yoktur- İ.M.P. ile değerlendirilecekse bu şekilde oynanmalıdır.

– İkinci yol ise Karoları sağlamaya gitmektir. Bu şekilde 2 artı löveye ulaşmak mümkündür. Bu nedenle sıralama sisteminde bu yol tercih edilmelidir. Karoların dengesiz dağılımına Kontrat batacaktır. Ama sıralama sisteminde bu risk göze alınmalıdır. Ancak unutmamanız gereken bir husus daha vardır: Hangi şekilde oynayacaksanız baştan karar verin, oyunun ortasında fikir değiştirmeyin. Dereyi geçerken at değiştirmeyin.

– Oynadığınız boardun zon durumunun muhakemesi: Zon durumu Turnuva sistemiyle beraber değerlendirilir. Mesela siz zondasınız. Part-skor mücadelesi yapıyorsunuz. Rakip agresif, menzile girdiğinizde mutlaka Kontr atarlar. Vereceğiniz –200 Sıralama sisteminde size çok kötü olacaktır. Aynı boardu İ.M.P. sistemiyle oynuyorsanız durum değişir. Rakibin muhtemel bir 120-140 sayısına karşılık 200 vereceksiniz. Fazla kayıp değildir. Üstelik bu sistemde rakip için de Kontr atmak kolay değildir. İyi bir gününüzde zon da yapabilirsiniz. Ayrıca Rakibin zon veya şilemine karşı baraj yaparken de zon durumuna göre alacak ve verecek muhasebesini yapacaksınız. Diyelim ki İ.M.P. sistemiyle ikili oynuyorsunuz ve zondasınız. Zon bağlamak için bir lövelik eksik puanınız var. Part skor oynarsanız 140 alacaksınız. Zon ilan edip 1 batarsanız 100 vereceksiniz. 240 zararınız olacak. Kontur da gelirse 340 zararınız olacak. Eğer zon yaparsanız 620 sayı alacaksınız. 620-170=450 sayı zon ilan ettiğiniz için kârlı olacaksınız. Bu hesaba rakipleri, Salonun durumunu, kendinizin ve partnerinizin oyun gücünü (abartmadan), Deklerelerden gelen muhtemel artıları da ekleyeceksiniz.
Mesela: Herkes zonda :

image006

Bu Deklereden sonra ne diyeceksiniz? 3 NT için Pik Stoperi sordunuz. Partner mecburen bir kez daha 3 Tr dedi. 5 Trefl olma ihtimali az, ama mümkün. Batarsanız. 100 veya 200 vereceksiniz. Yaparsanız, 600 sayı alacaksınız. İşte burada turnuvanın sistemini düşünerek karar vereceksiniz. Sıralama sisteminde Part skor oynayın, Eğer Parnerinizin oyunu iyiyse zaten diğer masalardan fazla yapacaktır. Skor sizin için en iyi olmasa bile iyiler arasında olacaksınız. Eğer İ.M.P. sistemiyle oynuyorsanız, o zaman zonu zorlayın, çünkü getirisi büyük olacaktır.
– Bölge Muhakemesi: Partneriniz oyun açtı, cevap verdiniz, Partnerinizin rebidinden sonra sizin açınızdan hangi bölgede olduğunuz konusunda durumun az-çok netleşmesi gerekir. Part-skor bölgesindeyseniz en uygun Kontratı tayin edip Deklereyi kesin. Zon bölgesindeyseniz bunu ortağınıza 3. renk, 4. renk, Yeni Minör Forsingi, Çek-bek gibi en uygun konvansiyonla bildirin. Şilem bölgesindeyseniz yine bunu ortağınıza bildirin ve cue-bid gibi ortağınızın asla pass geçemeyeceği Deklereler verin. Zon ile Şilem arasında (yani 5 Bölgesinde) iseniz ve Rakip baraj yapıyorsa Forsing Pass ile partnerinize bildirin.

– Rakip Muhakemesi: Rakiplerinizi tanımanızın çok faydası vardır. Agresif olup olmadıklarını, Part-skor mücadelelerinde kontr atıp atmayacaklarını bilmeniz önemlidir. Aynı şekilde “Gorenci” tabir edilen oyuncular turnuvalarda çok önemlidir. Turnuva sonucunu büyük ölçüde onlar tayin ederler. Bu oyunculara Kontr atarken iki defa düşünün. Genellikle Deklereleri kendileri için de net olmadığından kötü Kontratlara gelirler, Ancak atacağınız Kontr, bazen Kontratı düzeltmelerine yardımcı olur, bazen oyunu kurmalarına yardımcı olur. Kötü Kontrata gelmiş rakibin kontursuz oynaması da iyidir. “Gorenciler” karşısında Preemptive Deklereler verirseniz çok etkili olur, Rakibin Dekleresi dağılır. Bu nedenle özellikle lehte zon durumunda Preemptive Deklere kalıplarını zorlayın. (Herkese Hayırlı Rakipler!)

– Puanları sayarken de muhakemenizi kullanınız. Sanzatu Kontratlarında Dam, vale, hatta onlu ve dokuzlular değerliyken; koz oyunlarında Aslar, Rualar ve uzunluk/kısalıklar değerlidir. Koz oyunlarında Puan hesabı yaparken Asları 5’er puan olarak sayınız. Sanzatuda ise Dokuzlu ve onlulara puan veriniz. Sekans kâğıtlara extra puan veriniz. Mesela :

image007

Böyle bir elle hiç düşünmeden Pass geçiniz. Sanzatu Kontratı için puanınız azaldı. Koz Kontratı için değerli bir eliniz var.

image008

Böyle bir elle ise daha az puan olmasına rağmen Sanzatu Kontratı için puanlarınız daha değerli, 3 NT’ ya tamamlayınız.

image009

Böyle bir elle Pass geçiniz. Eğer İ.M.P. sistemiyle oynuyorsanız 3 NT’ya bağlayınız. Partnerin eli dengeliyse Pass geçer, dengesizse 4 Pike düzeltir.

Bazı kartlara extra puan verirken objektif olun, dağılımdan veya Deklerelerden dolayı bazı kartların da puanlarını düşün. Mesela solunuzdaki rakip Pik Deklere ediyorsa ve sizde de Pik onörleri varsa sizin onörlerin ezilme tehlikesi vardır. Bu nedenle o puanları sileceksiniz. Ancak Partnerinize Pik stoperi sorma imkanınız varsa sorun. Parnerinizde stoper varsa sizin pik onörleriniz yeniden değer kazanır.

Muhakemenin alt ve üst sınırları yoktur. Zekanızı ve deneyiminizi karıştırıp kullanacaksınız. Mesela:

image010

Pass Pass ?

Partneriniz oyunu açtıktan sonra devamlı Pass geçiyor. Demek ki 3.den az puanla oyun açmış. Sağınızdaki Rakip Takeout Konturu atıyor, Solunuz ise devamlı Treflileri okuyor. Büyük ihtimalle Karo Puanları sağınızda Hele ortağınızda Kör kontrolü varsa Karo Puanları mutlaka sağınızda. O zaman da 6 Pik, belki 7 Pik hiç de uzak bir ihtimal değil. Yapacağınız şey 4 Kör Dekleresi ile kör kontrolü sormak ve Partnerinize Key-kart sordurmak.

image011

* Minörler.

Bu defa durum tersine döndü. 5 Pik bile garanti değil. Sol 2 NT ile minörleri tercih ettiği halde 4 Tr Dekleresine Kontr atamadı. Demek ki puanları Karo renginde. Bu durum da sizin ortaklığınız aleyhine bir dağılım olduğunu gösteriyor.

 

TOPLAM KOZ = TOPLAM LÖVE KURALI

  KJ5          
  AQ108          
  QJ10          
  K42          
876   AQ32        
543   K6        
983   K42        
AQ106   J987        
  1094          
  J972          
  A765          
  53          
             
4+4 KÖRE KARŞILIK 4+4 TREFL VAR      
YANİ 8+8=16 KOZ (16 LÖVE VAR)      
Kör kozken KG lövelerini sayalım :      
2 pik verir          
1 kör verir          
1 tref verir          
4 löve vererek 3 kör yapar (9 LÖVE)      
trefl kozken DB lövelerini sayalım      
1 pik verir          
1 kör verir          
3 karo verir          
1 trefl verir          
6 löve vererek ancak 1 trefl yapar (7 LÖVE)    
buna göre KG’in 9 lövesine karşılık DB’nın 7 lövesi var  
yani toplamda 16 löve masada….      
             
  J1082          
  J1074          
  54          
  AK5          
75   A43        
832   A96        
KQJ1032   A87        
94   J873        
  KQ96          
  KQ5          
  96          
  Q1062          
             
4+4 PİKE KARŞILIK 6+3 KAROLAR VAR      
YANİ 8+9=17 KOZ (17 LÖVE VAR )      
Pik kozken KG lövelerini sayalım :      
1 pik verir          
1 kör verir          
2 karo verir          
tref vermez          
4 löve vererek 3 Pik yapar (9 LÖVE)      
Karo kozken DB lövelerini sayalım :      
1 pik verir          
2 kör verir          
Karo vermez          
2 tref verir          
5 löve vererek 2 karo yapar (8 LÖVE)      
             
PEKİ BARAJ YAPACAKMIYIZ YAPMAYACAKMIYIZ ?    
ZON DURUMLARINA GÖRE İNCELEYELİM :      
KİMSE ZONDA DEĞİL ;        
KG   DB        
10L=170   7L (-2) +100      
9L=140   8L (-1) +50      
8L (-1) -50 9L= -110        
7L (-2) -100 10L= -130        
             
KG TARAFINDAN BAKTIĞIMIZDA HER DURUMDA 3 PİK DENMELİ.
             
KG ZONDA DB ZONSUZ        
10L=170   7L (-2) +100      
9L=140   8L (-1) +50      
8L (-1) -100 9L= -110        
7L (-2) -200 10L= -130        
             
KG TARAFINDAN BAKTIĞIMIZDA SADECE -2 DURUMUNDA  
ZARARDAYIZ O HALDE -2 OLMAYACAĞIMIZI DÜŞÜNDÜĞÜMÜZ BİR ELLE
3 PİK DEMELİYİZ. DİĞER BİR DEYİŞLE 2 BATMAYACAĞIMIZI  
DÜŞÜNÜYORSAK 3 PİK DEMELİYİZ.      
             
HERKES ZONDA          
10L=170   7L (-2) +200      
9L=140   8L (-1) +100      
8L (-1) -100 9L= -110        
7L (-2) -200 10L= -130        
             
BU DURUMDA 1 VE 4. POZİSYONDA ZARARDA 2 VE 3 TE KARDAYIZ.
O HALDE BARAJ YAPARKEN BİR KEZ DAHA DÜŞÜNMELİYİZ.  
             
KG ZONSUZ – DB ZONDA        
10L=170   7L (-2) +200      
9L=140   8L (-1) +100      
8L (-1) -50 9L= -110        
7L (-2) -100 10L= -130        
             
BU DURUMDA 1. ZARARDAYIZ        
2. DE KARDAYIZ          
3. DE KARDAYIZ          
4. KARDAYIZ          
O HALDE MUTLAKA 3 PİK DEMELİYİZ.      
             
             

 

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s